Abdagić: Turisti se rado vraćaju u Sjenicu

U poslednjih nekoliko godina, Sjenica i Pešterska visoravan nezaobilazne su destinacije za ljubitelje prirode, avanture, dobre hrane i autentičnog doživljaja. Ovaj kraj, poznat po svojoj netaknutoj prirodi, bogatoj istoriji i izuzetnoj gastronomiji, sve češće privlači turiste iz zemlje i inostranstva.

O tome kako izgleda turistička ponuda ovog regiona, šta privlači posetioce i kako se Sjenica može još bolje pozicionirati na turističkoj mapi Srbije i sveta, za Max press govori  Sabahudin Abdagić, iskusni turistički vodič i rendžer koji svakodnevno dočekuje i vodi goste kroz lepote Pešteri i Uvca.

Odakle najčešće dolaze turisti koji posećuju Sjenicu i Pešter?

Turisti dolaze iz celog sveta, a najviše ih je iz Poljske, Kine, Rusije i Bosne i Hercegovine. Kada je reč o domaćim gostima, dolaze iz svih krajeva Srbije.

Priroda, hrana, kultura – redosled po ukusu turista

Šta turisti najviše žele da vide kada dolaze u Sjenicu i na Pešter?

Najveće interesovanje vlada za Uvac – posebno za vožnju čamcem kroz kanjon i posetu vidikovcu Molitva. Gosti vole i da istraže ostala dva jezera na Uvcu, kao i da obiđu Peštersko polje, prirodne rezervate i kulturno-istorijske spomenike.

Andagić je čest domaćin i novinarskim ekipama, foto: privatna arhiva

Da li se turisti više interesuju za prirodne lepote, kulturno-istorijsku baštinu ili gastronomiju?

Na prvom mestu su prirodne lepote. Zatim sledi gastronomija – hrana iz ovog kraja je nadaleko poznata kao jedna od najukusnijih u Srbiji. Na trećem mestu je interesovanje za kulturno-istorijske spomenike.

Da li se turisti često vraćaju u Sjenicu i Pešter? Šta ih motiviše na povratak?

Da, veliki broj turista se vraća, kada im se ponovo ukaže prilika. Najveća motivacija je gostoprimstvo lokalnog stanovništva i očaravajuća priroda. Takođe, postoji veliko interesovanje i od strane firmi koje organizuju tim bildinge, kao i turističkih agencija.

Koje lokalne specijalitete turisti najviše žele da probaju?

Najviše traže sjenički sir, jagnjetinu, papriku u pavlaci (ovčavinu), sudžuk i sjeničku pitu – sve tradicionalne i autentične proizvode ovog kraja.

Da li postoji neki specifičan suvenir ili rukotvorina koju turisti često kupuju kao uspomenu?

Najčešće kupuju sjenički sir koji nose sa sobom. U pojedinim prodavnicama mogu se pronaći i privesci i magneti sa motivima meandara, beloglavog supa, kao i sa fotografijama lokalnih džamija, crkava i manastira.

Aktivnosti na otvorenom sve popularnije

Kako turisti reaguju na prirodne atrakcije poput Uvca i Pešterskog polja?

Reakcije su uglavnom – oduševljenje. Fotografisanje ne prestaje, svi žele da zabeleže meandre, ptice, pejzaže. Na Pešterskom polju posebno uživaju u miru i pogledu sa brda Trojan, poseti izvorima i pticama oko Pešterskog jezera. Neki deo vremena uvek ostave za tišinu i meditaciju.

Često je i „fotograf“, foto: privatna arhiva

Da li su turisti zainteresovani za aktivnosti na otvorenom?

Apsolutno. Najpopularnije su vožnje čamcem i planinarenje. Posmatranje ptica (birdwatching) je posebno interesantno za strane turiste, dok se kod domaćih interesovanje uglavnom javlja među ljubiteljima prirode.

Kako ocenjujete trenutno stanje turizma u Sjenici i na Pešteru?

Trenutno stanje je najbolje do sada. Infrastruktura se poboljšava, naročito zahvaljujući ulaganjima države. Asfaltirani su putevi do ključnih destinacija, poput vidikovca Molitva i sela Karajukića Bunari. Obnavlja se i hotelski kompleks Borovi, a dostupni su i drugi hoteli i apartmani.

Koje usluge su trenutno najpotrebnije za unapređenje turizma?

Neophodan je turistički info centar i suvenirnica, kako bi gosti imali bolju orijentaciju i izbor autentičnih proizvoda.

Gosti sa oduševljenjem slušaju njegove priče o Pešteri, foto: privatna arhiva

Turizam u usponu, ali ima prostora za napredak

Kako se Sjenica i Pešter mogu pozicionirati kao atraktivna destinacija na tržištu?

Promocija je ključna. Učešće na sajmovima i promocija putem medija već daje rezultate, ali bi trebalo više raditi na promociji same Sjenice, koja trenutno dobija manje pažnje u odnosu na druge delove regije.

Čest je domaćin TV ekipama, foto: privatna arhiva

Koje projekte biste izdvojili kao značajne za razvoj turizma?

Jedan od aktuelnih projekata je izgradnja trim staze u Borovima, što će dodatno obogatiti ponudu za turiste i rekreativce.

Šta još nedostaje?

Šta je potrebno za veću konkurentnost u odnosu na druge destinacije?

Potrebno je više ulaganja u promociju i razvoj infrastrukture. Sjenica bi trebalo da bude u fokusu, jer poseduje izuzetan potencijal koji još nije dovoljno iskorišćen.

Da li smatrate da bi trebalo ulagati u održivi turizam?

Da, održivi razvoj i zaštita prirode moraju ići ruku pod ruku sa turizmom. Bez očuvane prirode nema dugoročnog turizma. Edukacija lokalnog stanovništva i podizanje svesti o čistoći su veoma važni.

Abdagić na dodeli prestižne turističke nagrade „Turistički cvet“, foto: privatna arhiva

Koji su Vam lično najlepši momenti kada vodite turiste?

Najlepši trenuci su kada se svi zajedno smejemo, čekamo zalazak sunca na Uvcu ili Pešterskom polju. Druženja uz muziku, šale i lepa atmosfera čine svaki obilazak posebnim. Vodiči su ambasadori svog kraja, a poznanstva često prerastu u prijateljstva.

Šta biste preporučili turistima koji prvi put dolaze u Sjenicu i na Pešter?

Must see: Vidikovac Molitva i Peštersko jezero.
Must do: Probajte sjeničke specijalitete – nećete se pokajati.

Prethodno

Takmičenje za najlepše vaskršnje jaje u Novom Pazaru

Sledeće

Memić: Ravnomerna zaposlenost nacionalnih zajednica temelj inkluzivnog društva

Najpopularnije